Sunday, June 29, 2008

Terpedaya SMS..

Dalam perjalanan balik ke Segamat dari KL , menaiki bas cepat express saya menerima pesanan ringkas sms kononnya dari company produk minuman power root memaklumkan saya memenangi wang tunai ribuan ringgit, ketika itu saya berkeadaan separa sedar sebab tidur di dalam bas. Syarikat itu terus menghubungi saya beberapa kali menyatakan saya benar-benar bertuah kerana menang dan minta saya menghubunginya.Saya rasa pelik dan hairan sedangkan saya tak pernah pun menyertai segala peraduan dan pertandingan yang dianjurkan oleh apa-apa syarikat pun setakat ini. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk mengetahui akan hal yang sebenar , dan saya pun menghubungi no tel. yang diberi iaitu 012-8167179. Beberapa kali saya menghubungi no telefon ini tetapi tiada diangkat dan tiada sebarang jawapan. Saya terus menghubungi no ini akhirnya dijawab dengan lemah mesra dan bahasa yang digunakan amat lembut serta manis.Orang yang menjawab panggilan saya itu menerangkanlah kepada saya bahawa saya bertuah dan menerima wang tunai dari syarikatnya dan meyakinkan saya berita yang saya terima sebagai pemenag adalah benar.Akhir nya saya terpengaruh dengan apa yang dijelaskan dan saya diminta untuk memberi no acc bank yang saya ada bagi urusan memasukkan wang tunai ke dalam acc bank saya. Akhirnya tanpa memikirkan apa-apa kemungkinan saya pun menyerahkan no. acc bank saya kepadanya. Bila tiba di rumah saya memaklumkan hal itu kepada keluarga saya dan mereka terkejut bahawa apa yang saya lakukan tadi merupakan perangkap syarikat tersebut untuk menipu saya. aduhhh.. saya tertipu..

Akhirnya saya bergegas pergi ke bank memaklumkan hal tersebut kepada bank. Di situ bank menjelaskan kepada saya supaya jangan terpengaruh dengan sms atau panggilan untuk tawaran hadiah yang lumayan.Bank juga memaklumkan saya jangan layan sebarang panggilan dari company tersebut dan akhirnya saya mengambil keputusan 'block acc bank' saya itu.

Ingatkan dah habis cerita itu rupa-rupanya company itu terus menghubungi saya dengan kata-kata yang amat manis untuk pergi ke mesin atm dan buat seperti apa yang pihaknya arahkan bagi memastikan supaya duit dapat dipindahkan ke acc bank saya. Itu hanya helah untuk mendapatkan no atm saya atau tekniknya yang mengelirukan bagi membolehkan pihaknya menyapu bersih duit yang ada dalam acc bank saya itu.Pandainya mereka ini menipu.. nyaris-nyaris saya terpedaya dengan kata-kata manis dan helah mereka..

Zaman sekarang ini bahasa yang manis dan wajah yang eluk digunakan sebagai senjata untuk menipu tanpa memikirkan haram atau halal serta letihnya orang lain mengumpul harta, tapi ada pehak yang mengambil mudah hidup hanya dengan menipu untuk kaya secara senang dan mudah tanpa usaha sendiri.

1 comment:

Mohd Nadzri Kamsin said...

“Inflation ?? Women & Micro Economy, The Dinar & Dirham Solution”

Penceramah: Umar Vadillo (Cendikiawan Islam Sepanyol)

Tempat: Masjid Saidina Umar Al-Khattab, Bukit Damansara Kuala Lumpur.

Tarikh: 6 Julai 2008 (Ahad)

Waktu: 5 petang.

Semua dijemput hadir....