Sunday, June 15, 2008

Naik keretapi

Ahad petangnya saya ke Kuala Lumpur kerana ada urusan peribadi. Saya ke Kuala Lumpur menaiki keretapi sahaja untuk jimat bajet. Kalau dulu saya ke Kuala Lumpur bawa kereta sendiri sahaja, tetapi kini keretapi menjadi pilihan saya sebab kalau menggunakan kereta kos petrolnya berlipat kali ganda dari sebelum kenaikkan harga petrol.Dahulu dari Segamat ke KL perjalanan pergi balik untuk petrol dalam RM 60.00 dan campur tol RM 20.00 bererti kosnya RM 80.00 , itu kesah harga dulu sebelum kenaikan harga minyak yang diumumkan oleh PM Pak Lah. Kalau sekarang pastinya lebih dari RM 100.00 dibelanjakan untuk sekali perjalanan pergi dan balik untuk ke KL. Akhirnya keputusan menaiki keretapi adalah bajet yg lebih murah menjadi pilihan saya. Di Kuala Lumpur nanti saya menumpang menginap di rumah anak saudara saya yang menetap dan bekerja di KL. Kelazimannya saya kalau ke KL menginap dihotel 3 bintang atau 5 bintang . tapi kali ini saya mengambil langkah berjimat dengan menumpang di rumah saudara jer. Saya membuat keputusan bagini sebagai persediaan langkah berjimat cermat memandangkan semuanya kos dan barangan serta keperluan perkhimatan semakin melambung naik. Persoalannya jika keadaan berterusan adakah gaji saya nanti dapat menampung perbelanjaan asas untuk kehidupan saya. Jika barang-barang dan keperluan harian terus meningkat harganya,walaupun saya berusaha berjimat dan mengubah cara hidup tapi gaji yang diterima paras tahap seperti yang ada, perlukan saya terus berkorban hingga terpaksa mengikat perut untuk berjimat atas dasar mengubah cara kehidupan seperti yang disarankan oleh kerajaan.

2 comments:

mn said...

A.kum Kak mahani,

Tak terus beli baju raya sama ka??

Tune Talk Tone Excel said...

saya shopping baju raya kat spore sana lebih berjenama dan berkualiti tinggi serta murahh.. lah SUKJ. di Spore juga bolih makan nasi Bryani yg enak