Monday, October 12, 2009

Ketumbuhan dalam Otak




Rojatimah Mohd. Sohor dan Abdul Aziz Ismail memangku Nurul Nadia yang kini lumpuh dan buta di Kampung Desa Baru Purun, Kerdau, Temerloh, Pahang, baru-baru ini.
TEMERLOH 12 Okt. – Impian seorang gadis untuk menjadi seorang jururawat berkecai apabila disahkan mengalami ketumbuhan dalam otak sehingga menjadi lumpuh dan cacat penglihatan.
Semuanya bermula selepas bekas penuntut Kolej Kejururawatan dan Sains Kesihatan (KKSM) Seri Manjung, Perak itu, Nurul Nadia Abdul Aziz, 21, pulang bercuti pada cuti semester Mei tahun lalu apabila mata sebelah kanannya tiba-tiba menjadi kabur.
Bapa gadis berkenaan, Abdul Aziz Ismail, 55, berkata, penyakit ketumbuhan otak itu mula dialami oleh Nurul Nadia semasa berada pada tahun dua di kolej berkenaan.
Berikutan itu, katanya, Nurul Nadia dengan ditemani ibunya, Rojatimah Mohd. Sohor, 48, mendapatkan rawatan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), di sini tetapi doktor mendapati mata anaknya itu tidak mengalami sebarang penyakit.
Selepas dua minggu kembali semula ke kolej berkenaan, menurutnya, kedua-dua belah mata anaknya itu tidak dapat melihat sama sekali.
‘‘Dia (Nurul Nadia) terpaksa meminta pertolongan rakan-rakannya untuk memimpin berjalan, jika tidak, dia akan melanggar apa sahaja yang ada di hadapannya,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di rumahnya di Kampung Desa Baru Purun, Kerdau dekat sini di sini, baru-baru ini.
Memandangkan keadaan mata anaknya semakin serius, Abdul Aziz memberitahu, dia membawa Nurul Nadia ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan disahkan menghidap ketumbuhan dalam otak.
Nurul Nadia dulu.
Jelasnya, Nurul Nadia terpaksa menjalani pembedahan pada 4 Ogos lalu dan terlantar selama 50 hari di HKL bagi menjalani rawatan susulan.
Abdul Aziz juga tidak dapat menyembunyikan rasa terkilannya terhadap pengurusan KKSM Seri Manjung yang didakwanya tidak prihatin terhadap anaknya itu.
‘‘Saya dan isteri merasa cukup kecewa dengan pihak pengurusan kolej berkenaan langsung tidak prihatin terhadap nasib Nurul Nadia, bahkan menganggap anaknya itu mengada-ngada ketika memaklumkan masalah yang dihadapinya,” kata Abdul Aziz yang bekerja sebagai pemandu bas sekolah.
Dia mendakwa, penderitaan anaknya masih boleh dielakkan sekiranya pengurusan KKSM tidak mengambil sikap lepas tangan terhadap penyakit yang dialami oleh anaknya itu.
‘‘Lebih menyedihkan pengurusan kolej berkenaan langsung tidak datang menjenguk walaupun dimaklumkan Nurul Nadia menjalani pembedahan bagi memulihkan penyakitnya itu.
‘‘Nurul Nadia kini tidak lagi dapat melihat malah hilang ingatan. Dia kini hanya mendiamkan diri dan tidak berkata-kata walaupun sebelum ini dia seorang anak yang lincah dan sering membuat kami terhibur,” katanya.
Sementara itu, Rojatimah mendakwa, Nurul Nadia pernah memberitahu pensyarahnya mengenai masalah yang dihadapinya, namun pensyarah terbabit menganggap dia mengada-ngada dan terlalu manja.
‘‘Mendengar penjelasan Nurul Nadia, saya begitu kecewa kerana pensyarahnya bukan sahaja tidak simpati tetapi langsung tidak mahu menolong. Kami membawa balik Nurul Nadia selepas dimaklumkan oleh kawan-kawannya yang keadaannya makin teruk.
“Lebih menyedihkan lagi apabila melihat keadaan anak saya yang terlantar dan telah dua hari tidak makan kerana tidak mampu berjalan,” katanya sambil menitiskan air mata.

2 comments:

Anonymous said...

nurul nadia bt abd aziz menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 19.mac 2010.smoga arwah d tempatkan d tmpat org2 yg beriman.. sedekahkan al-fatihah kepada arwah....

Anonymous said...

pernah sekelas dgn arwah semasa di kolej malah pernah tinggal satu asrama semasa menjalani praktikal di HoSHAS...kehilangan arwah amat kami rasai...beliau merupakan seorang rakan yg amat baik...semoga rohnya dicucuri rahmat dan berada dtempat org2 yg beriman hendaknya...al-fatihah...